Cestování

9. červenec 2012

Pražské přívozy: součást městské dopravy

Pražské přívozyNěkdo se rád po Vltavě projede sám, na šlapadle či veslici a je to pro něho výjimečná událost. Jiný zase občas cestou na výlet využije služeb pražských přívozů, a pro někoho je to součást každodenní dopravy. Možná, že minimálně léto je čas vhodný k výměně metra za příjemnější způsoby cestování. 

Historie dopravování po řece nejen v Praze, ale po celém světě, se váže i k obchodníkům a obchodu jako takovému. Snad každé město zažilo doby, kdy voda spojovala nejen dvě městské části, ale i blízké či vzdálené okolí. V dobách, kdy se mosty stavěly desítky let a auta byly snem budoucnosti, se podle historiků na Vltavě nacházelo na padesát přívozů. Dnes už je to samozřejmě jinak, převahu nad přívozy získaly mosty, Praha se chlubí osmnácti. Přesto se ale podařilo některé přívozy uchovat a před sedmi lety začlenit do Pražské integrované dopravy. Přesně za tu částku, kterou zaplatíte v metru či tramvaji, se můžete nechat svést po hladině!

V současné době jsou součástí MHD pravidelné spoje na pěti linkách. Vůbec první je označena P1, vozí pasažéry ze Sedlece na Zámky, v ranní špičce vyplouvá každých patnáct minut a přes den pak dvakrát do hodiny. Posledních pět let je pak nejvíce využívaná druhá trasa P2, přepravující na tisíc lidí denně z Podbaby do Podhoří. Třikrát za hodinu pluje Vltavou loďka z přívozu P3 mezi Lihovarem a Žlutými lázněmi a jednou za třicet minut vyráží převozníci z P5 mezi Císařskou loukou a Jiráskovým náměstím. Prozatím posledním přívozem je P6, která je v provozu od 1. dubna letošního roku na trase Modřany – Lahovičky. V plánech je zřízení další trasy, tentokráte příměstské a to ve spojení s Berounkou. Všechny tyto spoje zaštituje společnost Pražské Benátky, která například postavila loď Hermes pro bezdomovce či otevřela muzeum Karlova mostu. Dalším významným přívozem v říční dopravě je pak i turistická vyhlídková jízda právě kolem Karlova mostu.

Pražské přívozy mohou být užitečně využity v přepravě například do zaměstnání či školy. Některé spoje ušetří až desítky minut, přejezdy po souši jsou leckdy díky přestupům časově náročné a tady se pluje skoro vzdušnou čarou. Další nespornou výhodou je nestereotypnost dopravy, možnost vidět Prahu i z jiného pohledu, než toho „chodníkového“ a při troše toho větru si nechat lehce vyskočit hladinu adrenalinu nad normál. Možná, že je právě teď čas neběžet na tramvaj, ale nechat se unášet na vlnách přívozem nebo si užít pražskou romantiku: šlapadla a lodičky.

Foto: Pražské Benátky

Komentáře  

 
# Pražské přívozy: součást městské dopravy - City ZoneAntwan 2014-09-04 17:15
We are a bunch of volunteers and starting a new scheme
in our community. Your web site provided us with helpful info to work on. You've
performed an impressive process and our entire community shall be grateful to you.


Also visit my web site - gardening: [censored]://ve ntura-dentist.n et/uncategorize d/indoor-garden ing-made-simple /
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Kam zajít dál?

  • Pneumatiky pro každé auto

    Pneumatiky nejsou žádná věda, i když by se to tak na první pohled mohlo zdát. Pneumatiky musí být kvalitní a mít správnou velikost a výšku dezénu. Pro zimní i letní období musíme volit speciální...

  • Autem do města i terénu?

    Trendem posledních let při výběru automobilu do města se stále častěji stávají vozy z kategorie SUV nebo přímo terénní. Jedním z hlavních reprezentantů této třídy je Land Rover. Člověk si představí...

  • Celý Václavák bez aut jednou za měsíc

    V neděli 6. května se letos již podruhé uzavře na jeden den Václavské náměstí automobilové dopravě. Václavák bez aut si budou moci návštěvníci užívat již od 8.00 do 18.00 hodin. V 10:00 hodin začne i...

  • Cestovatelský festival Kolem Světa

    Ve dnech 23. a 24. března 2013 se v Praze bude konat již 20. cestovatelský festival KOLEM SVĚTA, který přivítá mnoho známých tváří. Cestovatelé a fotografové na festivalu představí své...

Mezi námi

top