Divadlo

7. červen 2012

Vražda za oponou vyniká hereckými výkony

Muzikálová komedia Vražda za oponouMáte chuť na nějakou odlehčenou divadelní zábavu, která se však může pochlubit kvalitními hereckými výkony? Pokud máte rádi detektivní příběhy, komedie a hudbu, jistě vás toto spojení nezklame v představení Vražda za oponou, které uvádí Hudební divadlo Karlín.

Od září loňského roku mohou příznivci odlehčené divadelní zábavy navštívit v Hudebním divadle Karlín muzikál Vražda za oponou. Tento původně americký muzikál, nebo trefněji „detektivní muzikálová komedie“, pochází z dílny proslulé autorské dvojice Johna Kandera a Freda Ebba (Kabaret, Chicago) a světovou premiéru měl v roce 2006 pod názvem Curtains v  Ahmanson Theatre v Los Angeles. O rok později byl představen na Broadway, kde se udržel jeden celý rok a 511 představení a získal několik nominací na cenu Tony - muzikálovou obdobu filmových Oscarů. Později byl uveden také například ve Švédsku, v Austrálii, ve Velké Británii nebo v Německu. Jedná se tedy o světově proslulý muzikál, jehož uvedením se Hudební divadlo Karlín po nějaké době vrátilo k inscenacím z americké brodwayské  produkce a jímž svůj repertoár opět obohatilo o komediální žánr.

Divákům se před očima roztáčí příběh plný humoru, romantiky a narážek z divadelního prostředí

Muzikál Vražda za oponou je ve své podstatě divadlem na divadle. Jeho příběh se odehrává v prostředí bostonského divadelního muzikálu v 50. letech. Na začátku sledujeme děkovačku nepříliš úspěšné premiéry muzikálu Robin Hood, při níž dojde k záhadné vraždě netalentované a kolegy neoblíbené herečky Jessiky Cranshaw v hlavní roli. Na scénu následně nastupuje detektiv Frank Cioffi, který divadlo i s divadelním osazenstvem uzavírá a pouští se do vyšetřování vraždy. Jakožto velký milovník všeho hraného a ochotnický herec se postupně sám zapojuje do přestudování muzikálu. A navíc se ještě stihne zamilovat.

Divákům se tak před očima roztáčí tři hodiny trvající příběh nejen o hledání tajemného vraha, ale především příběh plný humoru, romantiky a narážek z divadelního prostředí. „Je to především muzikál o muzikálu a o lidech, kteří muzikál dělali ve zlatých dobách Brodwaye,“ seznamuje s hlavní podstatou příběhu autor libreta Rupert Holmes, jenž Hudebnímu divadlu Karlín pomáhal s uvedením muzikálu.

Více prostoru je věnováno hereckým výkonům

Je nutno podotknout, že se jedná o trochu jiný muzikál, než na jaký je našinec z českých divadel nejvíce zvyklý. Hudba není tolik výrazná a sehrává poněkud méně důležitou roli. Více prostoru je naopak věnováno příběhu a především hereckým výkonům. To však není na škodu. Nepřekvapí proto ani obsazení rolí, z něhož je zřejmé, že režisér Antonín Procházka vybíral herce nejen na základě pěveckých schopností, ale především podle herecké bravury. A nevybral vůbec špatně. V hlavní roli detektiva Franka Cioffiho se představuje Ondřej Brzobohatý. Jeho herecký výkon je vynikající a vzhledem k tomu, že postava detektiva dostává v představení nejvíce prostotu, dá se celé představení do jisté míry označit za „hru jednoho muže“. Vynikající jsou však také další herecké výkony. Poněkud cynickou a excentrickou producentku Carmen Bersteinovou výborně ztvárňuje Ivana Chýlková a cholerického a sebestředného skotského režiséra Christophera Bellinga rovněž výborně hraje Jaromír Dulava. Všichni tři herci si zaslouží velkou chválu. Jejich postavy jsou z celého představení nejvýraznější a každá scéna s nimi je zárukou spokojenosti a úsměvu na rtech. Ani ostatní herecké výkony nejsou špatné. Zuzana Norisová jako herečka Niki Harrisová a Petr Vondráček v roli hudebního skladatele předvádějí velmi dobré výkony. Za svými hereckými kolegy pouze poněkud zaostává zpěvačka Monika Absolonová, jejímuž podání textařky Georgie Hendricksové chybí správný herecký šmrnc. V muzikálu vystupuje řada dalších postav, které však nedostávají tolik prostoru, aby na sebe mohly upoutat větší pozornost. Celkově je Vražda za oponou poctivou hereckou přehlídkou, která snad nemůže milovníky klasického divadla zklamat. Pochvala za to po právu patří také v komediálním žánru zkušenému režisérovi Antonínu Procházkovi.

V podstatě žádná z písní nemá potenciál samostatného hitu

Pokud jde o hudební stránku představení, jak již bylo řečeno, nejedná se o žádnou výraznější hudbu. V podstatě žádná z písní nemá potenciál samostatného hitu, který by mohla hrát rádia. Písně prostě jen slouží k odvyprávění příběhu. Pěvecké výkony jsou celkově na dobré úrovni, vynikají hlavně sborové písně. Poměrně se povedlo i přetextování písní, které je vždy oříškem a jejichž obsah byl zachován až na výjimky bez přehnané krkolomnosti. Jak je u Karlínského divadla zvykem, na velmi dobré úrovni je i taneční choreografie, která k muzikálu neodmyslitelně patří a nic nelze vytknout ani kostýmní výpravě a kulisám.   

Vražda za oponou je postavena především na humorném příběhu, který doprovází hudba a zpěv. Jako takový celek představení dobře ladí, avšak jedno bez druhého by to nebylo ono. Jen třeba poslech hudebních čísel by nefungoval.  

Pokud nejste pouze milovníky muzikálů a máte v oblibě i činohru, Vražda za oponou vás příjemně překvapí a pobaví. Jestli naopak patříte do druhé skupiny a na představení vyrazíte především kvůli poslechu písní s hitovým potenciálem, pravděpodobně budete zklamáni. 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Kam zajít dál?

  • BUFO bláznivě a fantasticky

    Ten, kdo zašel 28. 10.2013 do Divadla v Dlouhé, měl možnost zažít podvečer státního svátku trochu jinak – bláznivě, fantasticky, poeticky, ale především s úsměvem na tváři a obdivem v očích. O...

  • Čarokraj, nová opera v Národním divadle

    Od 14. ledna 2012 můžete v Národním divadle zhlédnout novou rodinnou operu Čarokraj, inspirovanou knihou Geralda Durrella Mluvící balík z roku 1974. Opera vznikla pod režijní taktovkou Petra Formana...

  • Deadline aneb Smrtelná křeč v Ypsilonce

    Byla to jistě touha po inovativním přístupu, který by řešil vážné fenomény současné generace, co vedlo Ypsilonku k uvedení hry Braňo Holička Deadline. Inscenace má hluboký nápad, ve kterém se však...

  • Divadelní komedie Drahouškové

    Tento měsíc nám přinesl pravé nefalšované zimní počasí, slunečního svitu, tak nezbytného pro podporu naší dobré nálady, je poskromnu a naše aktivita se ve většině případů omezuje jen na běžnou...

Mezi námi

top